För många av oss är sommar och semester den tiden då vi ska vila och återhämta oss. Och återhämtning är viktigt, absolut, men inte på bekostnad av att vi blir helt inaktiva. Många har svårt att hitta den balansen under ledigheten. Håller du igång på din semester?

På vardagarna upplever många av mina klienter att det är lättare att hålla sina träningsrutiner. Mycket handlar om att vi kan synka vår träning med andra vanor som vi har på vardagarna. När vi sen blir lediga så är det lätt hänt att man tappar sin struktur och att träningen får stryka på foten. Här har du min top-5 lista för att hålla din träning igång sommaren ut. Och dom funkar även för dig som vill smygstarta och komma igång!

 

Planering

Planering är A & O precis som i övriga livet för att få saker gjort, det gäller det även din träning. Att boka in dina pass i kalendern gör det lättare att få dom gjorda och synka med allt annat kul du också vill hinna med. Planera vad och när din träning ska ske. Kanske till och med vem och exakt klockslag.

Behålla träningstillfällena

Träning under semestern behöver inte betyda stenhårda mördarpass tre dagar i veckan. Det kan istället vara tre lättare pass mixat med löpning, simning och kroppsviktsövningar till exempel. Gör allt för att behålla din rutin i träningen, men var flexibel och tillåt dig själv att anpassa aktiviteterna utefter tillgänglighet och tidsåtgång. Och genom att hålla igång regelbundet kommer du garanterat komma tillbaka till jobbet i höst utan att känna dig ännu tröttare än när du gick på semester.

Gör något kul

Om motivationen minskar i värmen se då till att göra träningen så rolig som möjligt. För vi är alla mer benägna att utföra aktiviteter som vi tycker är kul! Jag själv exempelvis är inget fan av löpning, jag väljer därför hellre annan pulshöjande träning som jag tycker är rolig. Lockar inte gymmet? Ta med familjen och lek loss i ett utegym! Känns löpning som en omöjlighet i värmen? Ta med dig badkläderna för en simtur istället!

Lite är bättre än inget

Många bäckar små! All träning är bättre än ingen träning. Vardagsmotion och promenader är underskattat för att hålla igång. Eller har du kanske rehabövningar du fick från din sjukgymnast du behöver komma igång med? Perfekt, satsa på det som en enkel start till rörelse. Och vem har sagt att man behöver gå till ett gym för att hålla igång? Nu på sommaren kan man med fördel göra massor kul utomhus. Racketsporter, golf eller välta däck (perfekt för dig som vill träna upp flåset!). Hinner du bara träna 20 minuter? Höj tempot lite! Man hinner mycket om man jobbar mer intensivt.

Skaffa professionell hjälp
Känner du sig fortfarande osäker på träningen eller har svårt att behålla din träningsrutin? Fundera över på att skaffa hjälp. Vi tränare jobbar specifikt med att hjälpa människor att hitta tillbaka till träningen och uppnå en hållbar hälsa. En bra tränare kan individanpassa ett upplägg som gör det lättare att följa.

 

 

Lycka till med träningen i sommarvärme och varmt välkomna till mig för personlig träning i höst på Fridhemsplan!
Jenny Romare – jennyromare.com – Personlig tränare, kostrådgivare, massageterapeut, hälsoutvecklare.