I månadens inspirationsprofil möter du Jenny Romare, den personliga tränaren med stort hjärta som älskar att hjälpa människor till ett friskare och starkare liv. Hon är en uppskattad gästbloggare i Mammahjärtats sociala kanaler och en person som verkligen lever sin dröm. Läs mer om hennes engagemang för personer med ätstörningar, hennes arbete med säker hälso-coaching samt ta del av hennes tips om vad som är viktigt för att nå sina drömmar!

När Jenny Romare kom till Stockholm för sex år sedan blev detta startskottet för hennes resa mot att hjälpa människor till en bättre hälsa.
– Jag har, under hela mitt liv, arbetat med olika former av sälj där det personliga mötet med kunden alltid varit det centrala. Efter att ha identifierat att det var detta jag egentligen ville ha mer av i mitt arbetsliv bestämde jag mig för att byta inriktning. Att det blev just hälsa och friskvård kändes naturligt för mig då det intresset alltid funnits.

Jenny valde att sadla om och gå en längre utbildning via Jakobsbergs Folkhögskola i Stockholm. För henne var det en självklarhet att skaffa sig en så bred utbildning som möjligt och hon examinerades som personlig tränare och kostrådgivare. Upp till detta utbildade hon sig även till massageterapeut och hälsoutvecklare.
– När du arbetar med människor kan du aldrig lära dig för mycket. Det gäller att ha en bred kompetens och en utbildning av hög kvalité i grunden.

Att anlita en PT är något som ökat i popularitet de senaste åren. På de flesta gym finns numera specialutbildad personal som hjälper till med individuella kost- och träningsplaner. Från att enbart ha varit aktuellt för elitidrottare förr i tiden, har nu PT tjänsterna fångat
gemene mans intresse.

”Det blir som en investering i sig själv! ”

– När personlig träning kom till Sverige var det framförallt dem med specifika mål inom en idrott som skaffade sig en tränare. Men idag har det utvecklats och i stort sett vem som helst kan ha en personlig tränare. Jag arbetar med kunder som både är elitidrottare och vardagsmotionärer, exempelvis har en del inte tränat sedan skolåldern. För många handlar det om att lära sig mer om träningen och att hitta hållbara sätt att röra på sig, det blir som en investering i sig själv. Personlig träning börjar komma till gränsen där det är lika naturligt som att gå till tandläkare eller frisören. En utveckling som verkligen är positiv.

Men frågan som ofta ställs är om det verkligen behövs en personlig tränare. När Jenny får frågan om vilka fördelar som finns med att anlita en PT ger hon många exempel.

– Det jag som personlig tränare framförallt gör är att hjälpa mina kunder till ett individanpassat upplägg vad gäller kost och träning. Allting anpassas utifrån vilka mål och förutsättningar kunden har. När det gäller träningen ser jag till att rätt teknik används i övningarna, något som kan vara svårt att säkerställa om du gör det själv. Felaktig teknik kan leda till felbelastningar och skador som gör att du inte kan träna alls. Därför är rätt teknik så viktig! Förutom detta så finns jag alltid där när personen behöver det! Allas motivation kan dala ibland men då kan jag stötta och inspirera så personen
kommer tillbaks på banan igen. Jag vill att alla mina klienter ska få uppleva känslan av att känna sig starka och ett pass med mig ska vara svettigt, utmanande men framförallt roligt!

”Under tonåren vad jag sjuk i anorexia, något jag levde med under åtta år.”

Det är inte svårt att se att Jenny älskar det hon gör och att hon tar sin roll som personlig tränare på stort allvar. För Jenny är helheten viktig, något som genomsyrar hela hennes arbete.

– För mig är helhetstänket A och O när jag arbetar med en klient. Hela kroppen hänger ihop och alla delar måste fungera tillsammans för att vi ska må bra. Sover vi dåligt eller stressar mycket slarvar vi med kosten och stoppar i oss sådant som vi kanske inte tänkt oss. Då blir det svårt att nå de mål vi har med träningen. Därför har jag valt att arbeta med flera olika aspekter av friskvård så som samtalsstöd och massage upptill träningen. Då kan jag erbjuda en helhetslösning till mina kunder som blir hållbar och ger resultat.

Förutom helhetstänket lägger också Jenny Romare stor vikt vid det hon kallar säker hälso-coaching som syftar till att öka medvetenheten om relationen mellan ätstörningar, träning och hälsa.

– Säker hälso-coaching är något som växt fram ur mina personliga erfarenheter. Under tonåren vad jag sjuk i anorexia, något jag levde med under åtta år. För mig är det självklart att dela med mig av dessa erfarenheter till andra. Därför håller jag föreläsningar och workshops för yrkesverksamma inom hälsobranschen så som för PT studenter och hälsopedagoger. Jag har även på ideell basis varit samtalsledare för stödgrupper för unga vuxna med ätstörningsproblematik.

Och det är inte enbart inom säker hälso-coaching som Jenny ger av sig själv. En stor del av att vara personlig tränare inkluderar att vara inspirerande och motiverande, ett arbete som både är roligt men också krävande. Men för att kunna ge av sig själv, måste man
också få och därför fick Jenny frågan varifrån hon hämtar sin inspiration.

– Det är en ganska enkel fråga att svara på, jag får väldigt mycket inspiration från mina kunder och klienter. Det är oerhört inspirerande att få följa en persons resa mot ett mål och se hur personen växer med framstegen. Förutom det arbetar jag mycket med målsättning
och affirmationen. Det motiverar mig. Jag har tydliga mål som jag vill uppnå, exempelvis vad vill jag ha uppnått inom ett år? Vilken känsla vill jag ha? Så målsättning inspirerar verkligen mig, både vad gäller min egen träning men också mitt jobb.

När det kommer till att motivera andra använder Jenny samma upplägg.
– Jag arbetar alltid med målsättning med mina nya klienter. Vad vill de uppnå? Det räcker inte med att säga, ”jag vill bli vältränad” utan de måste specificera sig. Vad innebär det att vara vältränad? Därefter är det viktigt att se vilka förväntningar som är rimliga att ha, hur mycket tid som faktiskt kan avsättas för att i slutändan uppnå målet. Förutom ett väldefinierat mål är det också viktigt att ha ett starkt varför och veta varför förändringen behöver göras. Det gör det lättare att komma iväg till träningen de dagar då motivationen är låg.

”Låt inte drömmar förbli drömmar!”

 

 

Att Jenny har stor passion för sina klienters hälsa och framsteg är tydligt och hennes positiva energi genomsyrar hela intervjun. Avslutningsvis får Jenny frågan om sina framtida drömmar och vilka hennes bästa tips är för att förverkliga dem.

– Låt inte drömmar förbli drömmar utan jobba för att faktiskt uppnå dem. Det tre viktigaste sakerna för detta är att våga, att inte vara rädd för att misslyckas samt att ha en plan. Hela grejen med att gå från dröm till verklighet är att du måste våga ta första steget och inte vara rädd för att misslyckas. Kanske kommer det inte funka första gången, men prova ytterligare en gång! Ge inte upp! Att dessutom ha en plan för hur det ska gå till rent praktiskt är också avgörande för att nå målet.

 

På frågan om vilka drömmar hon själv har svarar hon

– Min dröm är att utveckla mitt företag och fortsätta växa för att kunna hjälpa fler människor! Och att simma med hajar, det är en dröm jag haft sedan jag var liten.

Samarbete med Mammahjärtat har resulterat i en välbesökt gästblogg men även nya träningsklienter. En av dessa är Delice, en ensamstående trebarnsmamma som tog kontakt med Jenny via ett av Mammahjärtats projekt. Hennes mål var att få rätt på kost och träning samt att stärka sin hälsa. Mer om Delice ́s framgångar tillsammans med Jenny Romare kan du läsa om i nästa månads inspirationsprofil! Missa inte det!

Är du intresserad av att läsa mer om Jenny och hennes tjänster? Surfa in på hennes hemsida www.jennyromare.com. Du kan även följa henne på Instagram, du hittar henne under namnet @pt_jennyromare.

 

Se fler bilder nedan

Du kanske också gillar…

Att vara i form – det sitter inte alltid i det visuella

Att vara i bra form. Vad tänker du på när jag säger det? Vilken bild får du upp i huvudet som jag säger att du ska visualisera dig vad det skulle innebära att du var i en riktigt bra form? För ett år sedan så var jag några månader från min senaste tävlingssatsning i...

läs mer

Disease to please

Tre bokstäver. Ett ord. Så svårt för många. Konsten att säga nej är inte en självklarhet alla gånger. Tills stor del handlar det om vår vilja att vara andra tillags, att vara omtyckta och bli sedda som en reko person. Men när går man över gränsen till att det faller...

läs mer