Stress…

Stress…

Stress… 

Det finns snart inte en människa i hela Sverige som inte vet vad stress är. Det pratas om överallt. Vad stress är, vilka faktorer som ger upphov till stress och hur man ska förhålla sig till stressen. Det talas också om hur farligt stress är, vilken skada den kan göra och hur sjuka vi kan bli. 

Men det får mig också att undra, hur känns stress egentligen?  

För ett tag sedan läste jag en personlig lista på saker som stressar. Det fick kugghjulen i huvudet att börja snurra. Tänk om många av oss, helt oskyldigt, förväxlar stress med andra känslor. Känslor som oro, ledsamhet, rastlöshet..you name it. 

 

Vet du hur det känns i din kropp när du blir stressad? 

Vilket är det första tecknet din kropp ger dig? 

Vad är det som har föregått stressen och vad tänkte du när dessa symptom gjorde sig gällande? 

 

Jag tror det är viktig idag att på ett så grundligt sätt som möjligt definiera de begrepp vi använder oss av. Vad betyder de egentligen? Och är de verkligen rätt begrepp att använda för det du känner? 

När jag läste hälsopsykologi i min utbildning till beteendevetare reagerade jag på begreppet ångest. Jag förstod att detta var något som var så mycket starkare och svårare än den oron jag och min vänner kände när vi slängde oss med uttrycket ”tentaångest”. Det blev än mer tydligt när jag, vid ett tentatillfälle, såg en studiekamrat kallsvettas och skaka inför skrivningen. Efteråt gick han raka vägen in på toa och kräktes. ”Jag var så otroligt nervös. Men nu är det bra igen” svarade han när vi, utanför lokalen, frågade hur han mådde. Där kan man tala om tentaångest. 

Lika lättsamt används begrepp som stressad, deprimerad, autistisk, bipolär… och mycket mycket mer. Till den uppenbara konsekvensen att begreppen blir urvattnade och dess innebörd förenklas (till de drabbades nackdel). 

 

Så månadens uppmaning till dig som läser detta: 

  • Vilka begrepp slänger du dig med lite hur som helst? 
  • Det ord/begrepp du använder, betyder det verkligen det du menar? 
  • Använder du begrepp som just nu är i ”ropet” bara för att? 
  • Slutligen, hur känns egentligen stress i din kropp? För visst säger du att du är stressad ganska ofta? 

 

Ha en riktigt skön november mina vänner! 

© by Alexandra J.B – Personlig Mental Tränare